torsdag 6 december 2012

Födelsedag


Nästa vecka kommer arbetsterapeuten hem till dig - igen. Hon ska återigen göra ett minnestest för att kunna jämföra med hur det var förra gången. Detta fick jag veta efter att ha ringt upp henne efter 2 månaders ovisshet. Varför är det inte naturligt att någon anhörig kontaktas? När det är som det är?

De måste ju förstå att jag vill veta, det var ju trots allt jag som begärde att de skulle börja en utredning. Tydligen ska det också skickas ut någon slags blankett som vi som anhöriga ska fylla i, EFTER det startas det på riktigt. Läkarundersökning mm.

Dessutom talade hon om att det visade på vissa förändringar på hjärnan, sånt som kan påverka så att du blir förvirrad och växlar i humöret. Jaha, det var ju det här med information... Hade inte varit fel att få veta det tidigare!

Allvarligt, en ensamboende förvirrad människa som har uppenbara problem både fysiskt och psykiskt, varför tar man inte kontakt med de anhöriga som faktiskt finns? Och som hela tiden försöker få hjälp till sin gamla mamma?


Idag är det din födelsedag och jag ska försöka samla både mig och resten av familjen så att vi kan hälsa på en stund.

Det kan inte hjälpas, tankarna kommer. Blir det fler? Kommer du att få uppleva den årssiffra som du med bestämdhet hävdar att du fyller redan nu?
Jag hade vissa problem att övertyga dig om att du inte är riktigt så gammal än.

Någon livsgnista har du inte, ofta säger du att du bara vill sluta ögonen och somna in. Du är färdig här.
Jag blir både arg och ledsen när du häver ur dig det. Speciellt när barnen är med. Hur tänker du? Inte alls, förstås. Du är martyr då, det är bara synd om dig. Ingen förstår.

Jag vågar knappt skriva det men ibland känner jag också att det vore skönt. En stor sten som skulle plaska från mitt hjärta ned i lervattnet som samlats vid mina fötter. Grumligt av bekymmer och krav.

Du är min mamma, man ska inte tänka så. Jag älskar dig och du skulle vara saknad. Naturligtvis. Men...

8 kommentarer:

  1. Fint beskrivet, kände lervattnet där...
    Förstår precis hur du tänker och känner tror jag. Måste vara drygt att hjälpa någon som inte har livsgnistan kvar och inte blir det väl enklare om det är ens egen mamma. Frågan är hur länge du ska orka innan kanske äldreboendet kan ta över?

    SvaraRadera
  2. Fint skrivet. Är du säker på att det bara är martyrskap? Livströtthet i ett sådant läge är väl ett friskhetstecken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maria, just i de lägena så är jag ganska säker på det. Däremot så är livströttheten helt och hållet förståelig, jag skulle själv aldrig orka ha det så...

      Radera
  3. Fint krivet. Otroligt att de inte gör er delaktiga! Många äldre skulle kanske behöva antidepressiva, tror jag. Jag misstänker att nedstämdhet är mycket vanligare än i tror och din mamma kan ju ha många år kvar och då borde hon få hjälp att må lite bättre även om hon håller på att bli åldersdement eller få Alzheimers. Lycka till.

    SvaraRadera
  4. Fint skrivet om något som är svårt att bära som anhörig.

    SvaraRadera
  5. En text som borde vara med i skolböckerna för folk som skall jobba med äldrevård - det är lätt att förstå ditt perspektiv som är tydligt och mänskligt och fint. Tack för en bra text.

    SvaraRadera
  6. Det är som att läsa om mitt liv just nu. Jag och min syster är i den här fasen nu. Allt du skriver är så klockrent. Martyren, tankarna man själv har. Jag ska läsa ikapp din blogg och följa den. Tack för att du skriver om detta.

    SvaraRadera

Fick du lust att säga nåt? Gör gärna det :-)