tisdag 9 oktober 2012

Letar efter något att hålla fast vid

Dags för provtagning inför röntgen. Jag ringer och påminner kvällen innan för säkerhets skull. Talar om vad du ska göra, vilken tid jag dyker upp och vad du behöver ha med dig. Kollar en extra gång att du vet var provtagningsblanketten finns.

Morgonen kommer och jag stannar bilen utanför. Ser att persiennerna är nere (inte ens öppnade). Börjar misstänka att du glömt allt och ligger och sover. Nej, du öppnar med en suck. Jag ser att du är trött och blir ledsen när jag ser hur liten du är.

"Jag avbeställde maten för säkerhets skull" säger du. Nu är det jag som suckar. Inombords.

"Varför då? Vi ska bara till vårdcentralen, du är tillbaka flera timmar innan de kommer med maten."

Då svänger du till det med att det var "nåt som du inte tycker om. Ja, jag ville inte ha det i alla fall", säger du. Jag ger mig och frågar istället om du har med dig alla papper du behöver. Jovisst, de ligger i väskan.

Du plockar fram den och där ligger 5-6 st gamla medicinlistor. Ingen remiss till provtagning. Ingen kallelse. Medicinlistor. Gamla. Som du inte alls behöver ha med dig.

Nu river det i mitt inre. Jag har ju sett kallelsen och vet att allt fanns där.

Jag börjar leta i lådor och skåp, allt medan du snurrar omkring förvirrat. Till slut hittar jag brevet i din reklamhög. I det låg också gamla papper från förra året. Det var alltså därifrån du fått för dig att du skulle röntga magen och lämna helt andra prover... Förklarar en del. Frågan är var du hade hittat dem och varför du lagt det ihop med den nya...

Proverna blev tagna och jag smusslade med mig en hög med papper du hade undangömda. Bland annat fakturor som förföll i juli. Nu har jag återigen suttit i telefonkö för att ordna med dina affärer och se till så att det är jag som får fakturorna hem till mig.

Mamma, du behöver hjälp med så mycket mer än det jag och hemtjänsten kan ge dig. Imorgon är det dags att ringa arbetsterapeuten och se till så att det händer något med allt detta.

1 kommentar:

Fick du lust att säga nåt? Gör gärna det :-)